En ny skrämseltaktik från Antipiratbyrån?



Jag läste nu imorse den här artikeln på Metro.se, och känner hur jag blir upprorisk, samtidigt som att det börjar kännas som att vi har förlorat. Jag måste tyvärr säga att jag skäms över Sverige, över att det är just här debatten genomsyras så tydligt av bakåtsträvande och inskränkningar på den personliga integriteten. Att vi har blivit en förebild för andra länder genom en lagstiftning som kriminaliserar gemene man.

"Antalet piratkopierade filmer på nätet har minskat kraftigt i april, enligt Antipiratbyrån.

- April månad har inneburit ett trendbrott för piratkopieringen av film i Sverige. På alla nivåer har piratkopieringen minskat samtidigt som de legala tjänsterna ökat, säger Henrik Pontén, jurist på Antipiratbyrån.

/.../

- Det är i vart fall 60 servrar som stängt och domen mot Pirate Bay och Antipiratbyråns upplysningskampanj har inneburit att alla större svenska bittorenttrackers som förmedlar film utom Pirate Bay har stängt ned, säger Pontén.

Antipiratbyrån bedömer också att antalet piratkopierade filmer som släpps på scenen nästan har halverats under april månad jämfört med mars."


"Säger Henrik Pontén" - en av Sveriges mest agressiva antipirater. "Antipiratbyrån bedömer" - en samling av fildelningens största motståndare...

Är det någon mer än jag som reagerar på det här? Känns inte det här som ännu en skrämseltaktik? Vi vet alla att människor är gruppdjur, och vi följer i hög grad det som gruppen gör. Genom att framställa det som att en stor del av fildelningen har upphört; att folk har tagit sitt förnuft tillfånga, att IPRED är effektiv och att Antipiratbyrån & Pirate Bay-rättegången har gjort sitt för att skrämma oss, så påverkas per automatik fler människor att bli mer försiktiga med fildelning. Bara på grund av rapporten om att andra människor påverkats.

Och vad är det här för rapport? Jag tvivlar inte på att trafiken har minskat (Men är det bara IPRED som är anledningen? Jag tvivlar på det...Internettrafiken är alltid oberäknelig.), att det faktiskt fildelas mindre och att man ser sig för, särskilt när det gäller filmer och musik. MEN: hur pålitliga är de här uppgifterna, egentligen? Att de här rapporterna kommer just från Antipiratbyrån gör att uppgifterna inte alls är särskilt trovärdiga. Vi kan nog räkna med en hel del överdrifter i deras rapporter, eftersom de absolut inte är neutrala i frågan. De tjänar på att vi tror att IPRED har varit effektiv, och att Pirate Bay-domen har skrämt oss vanliga datoranvändare.

Jag vill ha en oberoende rapport om hur läget egenligen är. Jag är trött på dessa evinnerliga rapporter från Antipiratbyrån, som har egna intressen i att felvrida statistiken! En vädjan till medier av alla dess slag: ge en helhetsbild utan ständiga uttalanden och uppgifter från Antipiratbyrån utan motsättningar eller kritik från andra håll.

Här är länken till artikeln igen, och därifrån kan man läsa mer om IPRED, fildelning och internettrafiken. http://www.metro.se/se/article/tt/2009/04/29/fildelning/

Vad säger ni om allt det här? Har IPRED påverkat internettrafiken i den utsträckning Antipiratbyrån påstår? Har de lagliga nedladdningsmetoderna ökat så mycket som de påstår? Vågar Ni Fildela?

Kommentarer
Postat av: Anonym

nä usch äckligt ju haha gamla matrester överallt

2009-05-01 @ 12:24:58
URL: http://karinolofsson.blogg.se/
Postat av: Bitte

Bra debatterat...jag gottade mig så åt intervjun som Italiens talesman gjorde angående utlämnandet av uppgifter om fildelare, som jag hörde på radio igår. Han var helt emot att lämna ut uppgifter om privatpersoner och det kommer kosta samhället oerhörda summor i rättegångskostnader. Jag tror de vill fånga större bovar än så. Om jag själv får säga det så har aldrig Sverige varit så duktig på att fånga stora skurkar...de jagar ju småyngel i stället. Se bara på Palme-mordet. suck

2009-05-01 @ 13:14:58
URL: http://bitte.webblogg.se/
Postat av: Jossan

SV: haha nää.. :P

2009-05-01 @ 14:46:08
URL: http://lejoss.blogg.se/
Postat av: Sanne - Just nu bloggdesign-tävling!

Kul att du är med och tävlar! Lycka till!

2009-05-01 @ 17:21:41
URL: http://sannelovesjoel.blogg.se/
Postat av: HDR-fotografen

IPRED har enbart gjort så att jag bytt fildelningsmetodik. Från µtorrent till OneSwarm.

2009-05-01 @ 17:58:36
URL: http://fotografhelsingborg.blogg.se/
Postat av: HDR-fotografen

OneSwarm fungerar inte lika snabbt som vanlig P2P eller ens med samma utbud, men fullt acceptabelt. Guider finner du här:

http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/march/din-guide-for-anonym-fildelning.html



och här:

http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/march/fa-vanner-lattare-i-oneswarm.html

2009-05-01 @ 23:35:15
URL: http://fotografhelsingborg.blogg.se/
Postat av: Miscela

SV: Jag tror att fildelningen i Sverige har sjunkit för att folk tror att de kan bli dömda. Så det ligger väl viss sanning i det Antipiratbyrån säger... Gör som jag... skaffa en VPN-tunnel och ladda ned anonymt... om alla gör det kommer det bli nästintill omöjligt att sätta dit någon!

2009-05-02 @ 09:09:06
URL: http://miscela.blogg.se/
Postat av: Linda

Alltså ja orkar inte ens engagera mig,fullkomliga idioter är vad dom är,hur orkar dom lägga energi på detta när det går mördare o annat löst folk fria!?

Men de prioriterar dem tydligen inte..

2009-05-02 @ 13:44:12
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: Louise - Ur mitt eget perspektiv

Bra skrivet!

Frågar du mig så är detta skit. Tror dom i sin vildaste fantasi att dom kommer kunna stoppa ned laddningen?

Att dom ska kräva information av bolagen om privatpersonerna kommer bara kosta oss en massa pengar.

Har även en känsla av att folk kommer att skaffa tele2 där dom inte ger ut information om sina kunder. Tror inte att deras skrämseltaktik kommer funka på oss.



oj, vad mycket det blev, hoppas du hänger det! :D



Puss!

2009-05-02 @ 14:45:16
URL: http://lowice.blogg.se/
Postat av: Anna

SV: Bra inlägg... Jag har ju Tele2 som tur är. Väldigt skönt! :)

2009-05-02 @ 22:21:16
URL: http://animation.blogg.se/
Postat av: Heyli

har ingen direkt koll på det här med fildelning, så vet inte vad jag ska tro. men visst att jag har blivit lite skrämd, men det kanske bara är onödigt vad vet jag :p

2009-05-03 @ 14:17:44
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Anonym

Självklart har internettrafiken minskat tillfälligt, men det är bara en tidsfråga tills Svensson också kommer på att VPN är ganska praktiskt, och gör IPRED helt verkningslöst...

2009-07-12 @ 01:42:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Highlights
Bra gratissidor
GratisMakeup Gratis5 GratisKläder GratisSkor Gratis-Fashion GratisNöje GratisGodis Sommarglass GratisMode GratisBio GratisMat Pointshop GratisDator GratisTvspel GratisSkraplotter FreeStreet

Kontakt: [email protected]

Follow gratisbesatt


www.cocoo.se - 
Massor av trendiga halsband, armband, örhängen, ringar och klockor!
Cocoo.se - Massor av trendiga smycken, klockor, ringar, örhängen, halsband och armband!