Piratpartiet till Europaparlamentet?

Enligt dagens GP så kommer Piratpartiet inte att få ett mandat i Europaparlamentet. Metro i sin tur anger att en ny prognos visar att Piratpartiet får 8,5 procent av rösterna, vilket räcker till ett mandat. Vad tror ni? Kommer de som utgör största delen av Piratpartiets sympatisörer, de unga, att ta sig till vallokalerna den 7 juni?

Jag själv är just nu obestämd. Det har ju sagts att Piratpartiet bara har en fråga, och att det därför skulle vara opassande att skicka dem till Europaparlamentet. Det har t.o.m. sagts att det skulle vara pinsamt för Sverige om Piratpartiet skulle få ett mandat. Att de bara skulle driva en fråga stämmer inte. Däremot så driver de aktivt endast frågor inom vissa områden, som t.ex. rättssäkerhet och integritet. I andra frågor kommer de att rösta med den röd-gröna koalitionen, enligt det senaste jag hörde från Christian Engström. Eller det kanske är en missuppfattning från min sida?

Jag håller i vilket fall på att väga mellan Miljöpartiet De Gröna och Piratpartiet, det kan jag vara öppen med. Miljöpartiet är i stort sett också negativa till den nya utveckling som skett när det gäller personlig integritet och den häxjakt (läs piratjakt) som just nu pågår i Sverige. I alla fall utefter vad jag har förstått (jag hoppas att de inte bara vänder kappan efter vinden, eller kanske snarare efter de unga väljarna). Jag har gått mellan PP, sedan MP, och sedan har det vägt tillbaka till PP eftersom jag verkligen vill markera att detta inte är okej. Jag tycker att den här frågan är så pass viktig, helt enkelt!

Igår läste jag en annan artikel i Metro där Obama berömmer Sverige för piratjakten. Det fick mig att väga över ännu mer mot PP. USA tycker jag inte generellt  har den bästa mätstickan för vad som är rätt och riktigt, även om Obama råkar vara dagens symbol för frihet och demokrati i dess renaste form.

Men snälla ni, ta er till vallokalerna, oavsett vilka ni sympatiserar med! Vi vill att det politiska styret både i EU och här i Sverige faktsikt ska reflektera oss medborgares övertygelser, eller hur? Rösta den 7 juni!


Kommentarer
Postat av: Heyli

pinsam fråga det här men jag kan verkligen ingenting om politik, vad är det man ska rösta till? röstade vi inte typ förra året? eller är det här nåt annat man ska rösta till? :p



jo man borde ju vara med, man har ju inget att förlora på direkt! men de blir så mycket inlägg som ska skrivas om man är med i massa, det orkar inte jag :p men säger absolut till om jag väljer att va med i nån du tipsar om :)

2009-05-09 @ 19:10:28
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Mikaela

heja pirat partiet

2009-05-10 @ 01:25:43
URL: http://experienceno1.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Highlights
Bra gratissidor
GratisMakeup Gratis5 GratisKläder GratisSkor Gratis-Fashion GratisNöje GratisGodis Sommarglass GratisMode GratisBio GratisMat Pointshop GratisDator GratisTvspel GratisSkraplotter FreeStreet

Kontakt: [email protected]

Follow gratisbesatt


www.cocoo.se - 
Massor av trendiga halsband, armband, örhängen, ringar och klockor!
Cocoo.se - Massor av trendiga smycken, klockor, ringar, örhängen, halsband och armband!